Zdroje dobrého života: 3. STRAVA

20.02.2021

Strava versus psychika?

Jak ovlivnit psychiku stravou?

  • Volbou potravin je možné ovlivnit střevní mikrobiom a tím podpořit zdraví, myšlení a vnitřní pohodu. Jak? 
    Mikrobiom je klíčový pro zdraví člověka
    ...a vlastně totéž, ale vědecky z časopisu ČESKÁ A SLOVENSKÁ PSYCHIATRIE

  • Volbou potravin je možné ovlivnit příjem hodnotných živin, které potřebuje lidský organismus k získání energie, růstu a obnově buněk, tkání a orgánů. Jsou to především bílkoviny, sacharidy, tuky, vitamíny, minerály, vlákniny a vodu.
    S fyzickým zdravím je naše duševní zdraví těsně spjato, netřeba rozvádět.

  • Dobrá kultura našeho stravování těší lidského ducha, působí radost, společné jídlo s ostatními posiluje  vztahy.
    Když jídlo voní, je krásně prostřeno a čas na vychutnání...je to jiné, než v rychlosti kousnout a položit zpět do kelímku a rychle zpátky do pracovního tempa, že? O tom, co se během stravovacích rituálů děje s trávením i s psychikou, výhledově plánuji setkání MATYLDA.
    Meditace v kuchyni, jak si užít (nejen) práci v kuchyni

...a obráceně, jak psychikou vyladit své trávení?

  • Pěstováním stravovacích návyků si pomoci vyladit svůj vegetativní nervový systém, který má zpětně vliv na prokrvení vnitřních orgánů, tím i na způsob trávení, vylučování.
    Stres, tedy převaha aktivace sympatiku, snižuje prokrvenost trávicích orgánů - i dobré jídlo tedy může být v tu chvíli snášeno obtížně. Naopak v klidu, parasympatikotonii, dobře strávíme i méně kvalitní potravinu. Jak s těmito informacemi dál pracovat?
    Též výhledově plánována přednáška MATYLDA na toto téma.
    informace např.v knize Pomalá dieta

  • Dobrý vztah ke svému tělu se rozhodně promítá do způsobu stravování.
    "Když mám své tělo ráda, dám mu to, co mu v tu chvíli i dlouhodobě prospívá, v množství, které je pro něj akorát". Zdraví prospívá i nebýt stoprocentní.

  • Pravidelným pohybem na čerstvém vzduchu, zájmy a rozprostřením své pozornosti více směry povzbudíme svou celkovou dobrou kondici.