Zdroje dobrého života: 3. STRAVA

20.02.2021

Strava versus psychika?

Jak ovlivnit psychiku stravou?

  • Volbou potravin je možné ovlivnit střevní mikrobiom a tím podpořit zdraví, myšlení a vnitřní pohodu.
    Víte, že ve střevech je tvořena většina serotoninu, mediátoru štěstí?
    Víte, že dobrý mikrobiom ochrání střeva od mikrozánětu, který se může šířit po cévách v celém těle, ovlivňovat i zdraví cév v mozku a naši následnou náladu, úroveň pocitu životní energie? 
    Mikrobiom je klíčový pro zdraví člověka
    ...a vlastně totéž, ale vědecky z časopisu ČESKÁ A SLOVENSKÁ PSYCHIATRIE

  • Volbou potravin je možné ovlivnit příjem hodnotných živin, které potřebuje lidský organismus k získání energie, růstu a obnově buněk, tkání a orgánů. Viz zdravá výživa v předchozím článku. S fyzickým zdravím je naše duševní zdraví těsně spjato, netřeba rozvádět.

  • Dobrá kultura našeho stravování těší lidského ducha, působí radost, společné jídlo s ostatními posiluje  vztahy.
    Když jídlo voní, je krásně prostřeno a čas na vychutnání...je to jiné, než v rychlosti kousnout a položit zpět do kelímku a rychle zpátky do pracovního tempa, že? Či ujídat u ledničky... O tom, co se během stravovacích rituálů děje s trávením i s psychikou, výhledově plánuji setkání MATYLDA (psychologie stravování).
    Meditace v kuchyni, jak si užít (nejen) práci v kuchyni

...a obráceně, jak psychikou vyladit své trávení?

  • Pěstováním stravovacích návyků si pomoci podpořit náladu, umět o sebe pečovat zvyšuje pocit spokojenosti. Vylaďte i svůj vegetativní nervový systém, který má zpětně vliv na prokrvení vnitřních orgánů a tím i na způsob trávení, vylučování.
    Stres, tedy převaha aktivace sympatiku, snižuje prokrvenost trávicích orgánů - i dobré jídlo tedy může být v tu chvíli snášeno obtížně. Naopak v klidu, parasympatikotonii, dobře strávíme i méně kvalitní potravinu. Jak s těmito informacemi dál pracovat?
    Též výhledově plánována přednáška MATYLDA na toto téma.
    informace např.v knize Pomalá dieta

  • Dobrý vztah ke svému tělu se rozhodně promítá do způsobu stravování.
    "Když mám své tělo ráda, vážím si ho jako vzácného daru či dobrého přítele zároveň, hledím na prospěšnost dopřávaného jídla, v množství, které je pro něj akorát". Zdraví dělá dobře i nebýt stoprocentní.

  • Pravidelným pohybem na čerstvém vzduchu (a pravidelností obecně), zájmy a rozprostřením své pozornosti více směry povzbudíme svou celkovou dobrou kondici. 
    Vše, o čem je tu řeč, slouží pro náš dobrý život, ale zároveň není samo o sobě smyslem. Udělat si "modlu" ze správného jídla nebo cvičení štěstí nepřináší. Naopak, zdravé tělo nám leckdy umožní velmi zajímavé zážitky, zdravá duše zase může vést zdravé vztahy. A o to tu jde ;-)
Tolik v bodech. Nevím, nakolik vás téma zaujme, ale pokud něco ze zmíněného ano - jsem ochotná ho rozvést v dalším článku či diskuzi. Ozvěte se :-)
Romana